VÅRA REVOLUTIONERANDE
VERKTYG
VETENSKAPLIGA UTREDNINGSMETODER
Hur kan något så konstigt som “vetenskapliga utredningsmetoder” vara det offensiva verktyget som gör att du borde välja oss som ditt/ert juridiska ombud eller låta oss göra en granskning av ditt barns socialtjänsts utredning? Hur kan det komma sig?
För att förklara det behöver vi börja med Barnkonventionen artikel 16 och Mänskliga rättigheter artikel 12 om att inget barn och ingen förälder får utsättas för godtyckliga/rättsosäkra ingrepp i sina privatliv, familjer och hem samt att de mot sådana godtyckliga/rättsosäkra ingrepp ska ha samhällets skydd.
En socialtjänsts utredning och en domstols beslut måste följa vår grundlags krav på saklighet, opartiskhet och alla likhet inför laget samt vara rättssäker (se vår grundlag Regeringsformens första kapitel och nionde paragraf). Förenklat sagt om en socialtjänsts utredning är saklig, opartisk och rättsosäker, samt föreslår att barnet ska skiljas från sin förälder, så är det inget godtyckligt ingrepp barnets eller förälderns/föräldrarnas mänskliga rättigheter.
När man går till läkaren för en bedömning, så får de inte använda exempelvis en spåkula utan deras arbete måste utgå ifrån så kallad “beprövad vetenskap” för att uppfylla vår grundlags krav på saklighet och opartiskhet. För spåkulan finns inget beprövat vetenskapligt stöd. Tvärtom, beprövad vetenskap vet att spåkulan är otillförlitlig.
Detsamma gäller för socialtjänsten när de gör sina utredningar för barnets bästa. De måste använda sådana utredningsmetoder som har vetenskapens stöd. De får inte använda sådana utredningssätt som beprövad vetenskapen redan vet är otillförlitliga.
Om någon påstår att du är en olämplig förälder så måste socialtjänstens och domstolarnas underlag för det, inte ha kommit till med utredningssätt som inte har stöd av beprövad vetenskap. Ännu mindre använda utredningssätt si eller så, när beprövad vetenskap vet att de sätten tvärtom är otillförlitliga. Alltså , vad som istället måste ske är att de systematiskt ska använda utredningsmetoder som utgår från beprövad vetenskap. Vi kan kalla sådana för vetenskapliga utredningsmetoder/metodik.
Bo Edvardsson är docent i psykologi, legitimerad psykolog samt docent i socialt arbete. Bo har sedan 1980-talet utbildat i kritiskt tänkande och vetenskaplig utredningsmetodik, skrivit universitetsläroböcker i ämnet samt bedrivit omfattande forskning och research inom socialt arbete (det som socionomer utbildas i och som socialtjänsten bedriver). Bo har också granskat över 350 av socialtjänstens utredningar för barnets bästa. Bo konstaterar att socialtjänstens utredningar inte är rättssäkra och kan motverka barnets bästa. Se Bo Edvardssons hemsida:
Bo Edvardssons har utifrån det undervisat på socionomutbildningar om hur man gör barnutredningar och hans böcker i ämnet om hur sådana utredningar ska göras, refereras till i socialstyrelsens föreskrifter, råd och metoder, samt är kurslitteratur.
Så här sammanfattar Bo Edvardsson det i boken “Utreder socialtjänsten för barnets bästa?” ISBN 978-91-983959-3-8:
“Det finns en Stor mängd vetenskapliga utredningsmetoder. Varje barnutredning måste använda några tiotals grundläggande utredningsmetoder och många tiotals till beroende på utredningens inriktning. Många har svårt att känna till metoderna så låt mig förenkla: I utredningar där hänsyn till barnets bästa måste göras så måste minst åtta vetenskapliga metoder korrekt användas i sex korrekt genomförda faser. De åtta vetenskapliga utredningsmetoderna som korrekt måste användas är:
- 1. Källkritik kring alla informationskällor inklusive utredarna.
- 2. Precisering av alla påståenden som enligt utredningen är värdefulla.
- 3. Basfrekvens (vanlighet)
- 4. Bestyrkande
- 5. Systematisk replikering
- 6. Alternativa tolkningshypoteser
- 7. Falsifiering
- 8. Transparent dokumenterad utredningsmetodik
Dessa vetenskapliga utredningsmetoder måste korrekt användas i sex faser som också måste genomföras korrekt. De är:
- 1. Informationsinsamling och informationsskapande
- 2. Analysfas
- 3. Riskbedömning för vanvård utifrån en sammanvägning av olika områdens respektive risk- och skyddsfaktorer
- 4. Resurssammanställning och resursanalys för att frigöra människors resurser utifrån en helhetssyn
- 5. Bedömning. Risk- och konsekvensanalys av utredningens bedömning (som därmed påverkas)
- 6. Konsekvensbedömning
Observera också att endast relevant, bestyrkt och systematiskt replikerat underlag får användas i analysfasen och de andra påföljande utredningsfaserna.
Om detta är uppfyllt är socialtjänstmyndighetens utredningsunderlag och bedömning osaklig och partisk (uppfyller ej kravet på objektivitet). Om så inte skett i en utredning, måste den förkastas såsom osaklig.
För att sammanfatta: Om inte en utredning korrekt och minst använder dessa åtta utredningsmetoder i dessa sex faser, så är det:
- Omöjligt för en utredning att vara rättssäker, rättstrygg, saklig och opartisk.
- Omöjligt för utredningen att ha arbetat med en helhetssyn för att vara inriktad på att frigöra människors
- Omöjligt för utredningen att ta hänsyn till barnets bästa.”
Detta är kompetenser som mycket få advokater har. Medans vi på Barnets bästa nu! är närmast experter på dessa när det gäller socialtjänstens utredningar för barnets bästa i vårdnadstvister och tvångsomhändertagande (LVU). Hoppas du kan förstå hur revolutionerande sådana verktyg skulle kunna vara för “barnets bästa” och fördelarna ditt/ert barn kan få om du/ni väljer oss som juridiskt ombud.
Med vår kompetens om hur vetenskaplig utredningsmetodik måste användas i barnutredningar, ger vi föräldrar verktyg i syftet att drastiskt förbättra för “barnets bästa” i rättegångar.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig/er:
INTRESSERAD? TA KONTAKT!
Om du vill veta mer så ordnar vi ett kostnadsfritt entimmes webbmöte, kontakta oss här och uppge gärna om det gäller vårdnadstvist eller tvångsomhändertagande (LVU):